İktidar, Türkiye’nin yeni bir anayasaya ihtiyacı olduğu görüşünü yeniden gündeme getirmeye başladı.
14-28 Mayıs Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekili Seçimi’nden önce, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan, Türkiye’nin anayasa değişikliğine değil yeni bir anayasaya ihtiyacı olduğunu söylemişti.
Erdoğan’ın bu açıklamasından sonra MHP’nin de anayasa çalışması yürüttüğü ve AK Parti’yle ortak çalışmalar yapacağı haberleri kamuoyuna yansımıştı.
31 Mart’ta yapılan yerel seçimlerden sonra ise TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş yeni anayasa konusunu yeniden gündeme taşıdı.
Kurtulmuş, Nisan ayının başında TBMM’deki iftar yemeğinde şöyle konuştu: "Şimdi tekrar, aynen 1921 Anayasası'nda olduğu gibi Türkiye'nin katılımcı, güçlü bir anayasa yapma imkanı bu Meclis'te vardır. Yeter ki iyi niyetle, samimi olarak bu meselenin takipçisi olalım."
Kurtulmuş’un yeni anayasa için 1921 Anayasası’na referans göstermesi önemlidir.
1921 Anayasası, Kurtuluş Savaşı koşullarında Atatürk tarafından çıkarılmış bir anayasadır. Temel amacı egemenliğin Saray’dan alınıp millete verilmesi ve Kurtuluş Savaşı’nın Millet Meclis’i eliyle yürütülmesine hukuki dayanak oluşturmaktır.
Cumhuriyet’in kurulmasına hazırlık anayasasıdır. Nitekim 1 Kasım 1922’da saltanat kaldırılmış egemenlik halka verilmiştir.
Dr. Sinan Meydan’ın yazılarında ve televizyon konuşmalarında sık sık vurguladığı gibi, saltanatı kaldıran meclis kararında, “Teşkilatı Esasiye Kanunu’nu çıkararak onun 1 maddesi ile hâkimiyeti padişahtan alıp millete verilmiştir” ifadesi yer almıştır.
1921 Anayasası’nın temel amacı da budur.
Bu anayasa Kurtuluş Savaşı koşullarında hazırlanmış bir “geçiş dönemi” anayasasıdır. Cumhuriyet’in ilân edilmesinden sonra daha kapsamlı olan 1924 Anayasası hazırlanmıştır.
Siyasal İslamcı ve diğer sağcı partilerin 1921 Anayasası’nı referans almak istemelerinin nedeni bu anayasanın taşıdığı hükümler değil taşımadığı hükümlerdir.
1921 Anayasası’nda laiklik yoktur millet tanımı yoktur, demokrasi ilkesi yoktur, Atatürk ve O’nun ilke ve devrimleri yoktur, kadın-erkek eşitliği yoktur.
Siyasal İslamcı parti ve hareketlerin 1921 Anayasası’na sempatiyle bakmalarının nedeni budur.
Dr. Sinan Meydan, Kurtulmuş’un yaptığı açıklamadan sonra 10 Nisan 2024 tarihli Cumhuriyet gazetesinde yayımlanan yazısında, iktidarın “Yeni Türkiye” olarak tarif ettiği yapıyı 1921 Anayasası’nın yoksunlukları üzerinde kurmak istediklerini vurguluyor ve bu eksiklikleri şöyle sıralıyor:
“Türk milleti tanımı yoktur. Laiklik yoktur. Devletin rejimi açıkça belirtilmemiştir. Atatürk ilkeleri yoktur. Devletin başkenti Ankara değildir. Devletin resmi dili yoktur. Güçler ayrılığı yoktur. Yargı organları yoktur. Temel hak ve özgürlükler yoktur. Kadınların siyasal hakları yoktur. Üniter bütünlük, ulus devlet yoktur.”
Siyasal İslamcı partilere ve onları destekleyen sağcı partilere cazip gelen bu eksiklikler olabilir.
Ayrıca iktidarın, Anayasa’da bir kişinin iki kez cumhurbaşkanı seçilebileceği hükmünü kaldırmak ve cumhurbaşkanının yüzde 50 artı 1 oyla seçileceğine ilişkin hükmü yüzde 40 artı 1’e indirmek amacıyla yoklamalar yaptığı da haberlere yansıyor.
Parti sayısı bakımından sağcı partilerin çoğunluğu oluşturduğu 6’lı Masa’nın mutabakat metninde de 1921 Anayasası’nın ruhuna atıf yapılmıştı. Bu atıf da eleştirilere konu olmuştu.
Bu eleştirileri o zamanki CHP lideri Kemal Kılıçdaroğlu’na iletmiş ve yanıtını sormuştum. Kılıçdaroğlu, “öküzün altında buzağı aramasınlar. Anayasa’nın ilk dört maddesi kırmızı çizgimizdir. Biz çağdaş bir anayasa yapmak istiyoruz” yanıtını vermişti.
Anlaşılıyor ki iktidar yeni anayasa hazırlığını tamamladığında Türkiye yeniden 1921 Anayasası’nın eksikliklerini tartışmaya başlayacak.
Türkiye’nin bir anayasaya veya anayasa değişikliğine ihtiyacı var.
Ancak bu ihtiyaç dünyada örneği olmayan bugünkü cumhurbaşkanlığı hükümet sistemini güçlendirmek için değil aksine parlamenter sisteme dönmek, demokratik, laik, sosyal hukuk devletini yeniden inşa etmek için var.
The government began to reintroduce the view that Turkey needed a new constitution.
Before the 14-28 May Presidential and Parliamentary Elections, President Tayyip Erdoğan said that Turkey needed a new constitution, not a constitutional amendment.
After Erdoğan's statement, the news that MHP was also working on a constitution and would work jointly with the AK Party was reflected in the public.
After the local elections held on March 31, the Speaker of the Turkish Grand National Assembly, Numan Kurtulmuş, brought the issue of the new constitution to the agenda again.
Kurtulmuş spoke as follows at the iftar dinner in the Turkish Grand National Assembly at the beginning of April: "Now again, just like in the 1921 Constitution, Turkey has the opportunity to make a participatory, strong constitution in this Parliament. As long as it is a follower of this issue in good faith and sincerely." Let's be."
It is important that Kurtulmuş references the 1921 Constitution for the new constitution.
The 1921 Constitution is a constitution issued by Atatürk under the conditions of the War of Independence. Its main purpose is to take sovereignty from the Palace and give it to the nation and to provide a legal basis for the War of Independence to be carried out by the National Assembly.
It is the constitution of preparation for the establishment of the Republic. As a matter of fact, on November 1, 1922, the sultanate was abolished and sovereignty was given to the people.
Dr. As Sinan Meydan frequently emphasized in his writings and television speeches, the parliamentary decision abolishing the sultanate included the following statement: "By enacting the Constitution of the Constitution, with its first article, sovereignty was taken from the sultan and given to the nation."
This is the main purpose of the 1921 Constitution.
This constitution is a "transitional period" constitution prepared under the conditions of the War of Independence. After the proclamation of the Republic, the more comprehensive Constitution of 1924 was prepared.
The reason why political Islamist and other right-wing parties want to take the 1921 Constitution as a reference is not the provisions of this constitution but the provisions it does not carry.
There is no secularism in the 1921 Constitution, there is no definition of nation, there is no principle of democracy, there is no Ataturk and his principles and revolutions, there is no equality between men and women.
This is why political Islamist parties and movements view the 1921 Constitution with sympathy.
Dr. In his article published in the Cumhuriyet newspaper dated April 10, 2024, after Kurtulmuş's statement, Sinan Meydan emphasizes that the government wants to establish the structure described as "New Turkey" on the deficiencies of the 1921 Constitution and lists these deficiencies as follows:
“There is no definition of Turkish nation. There is no secularism. The regime of the state is not clearly stated. There are no Ataturk principles. The capital of the state is not Ankara. The state has no official language. There is no separation of powers. There are no judicial bodies. There are no fundamental rights and freedoms. Women have no political rights. There is no unitary integrity, no nation state.”
These shortcomings may be attractive to political Islamist parties and the right-wing parties that support them.
It is also reflected in the news that the government conducted polls in order to remove the provision in the Constitution that a person can be elected president twice and to reduce the provision that the president will be elected with 50 percent plus 1 vote to 40 percent plus 1.
The spirit of the 1921 Constitution was also referenced in the consensus text of the Table of Six, where right-wing parties constituted the majority in terms of the number of parties. This reference was also subject to criticism.
I conveyed these criticisms to the then CHP leader Kemal Kılıçdaroğlu and asked for his response. Kılıçdaroğlu said, “They should not look for a calf under an ox. The first four articles of the Constitution are our red line. "We want to make a modern constitution," he replied.
It is understood that when the government completes the preparation of the new constitution, Türkiye will start discussing the shortcomings of the 1921 Constitution again.
Turkey needs a constitution or constitutional amendment.
However, this need does not exist to strengthen the current presidential government system, which is unique in the world, but to return to the parliamentary system and rebuild the democratic, secular, social state of law.